KOOPERATİFLERİN KURULUŞ İŞLEMLERİ - TARIMSAL KOOPERATİFCİLİK

Breaking

Home Top Ad

22 Haziran 2010 Salı

KOOPERATİFLERİN KURULUŞ İŞLEMLERİ


KOOPERATİFLERİN KURULUŞ İŞLEMLERİ:
Ekonomik bir güçlüğün olması ve güçlüğü aşmak isteyen en az 7 kişinin olması gerekir.
Bu 7 kişi kooperatifin “kurucular kuruludur” Kooperatifin amacı, üye sayısı, sermayesi, ortaklarına ne gibi çıkarlar sağlayacağı belirlenir. Bu işlemleri yerine getiren kurucular kurulu kooperatifin kuruluş işlemlerini başlatmış sayılır.
Kooperatif kuruluş işlemleri sırasıyla şöyledir.
a) Ana sözleşme hazırlanması,
b) Sanayi ve Ticaret Bakanlığından izin alma.
c) Tescil ve ilan,
d) Tüzel kişiliğin kazanılması .
ANA SÖZLEŞMENİN HAZIRLANMASI:
Ana sözleşmede bulunması gereken zorunlu hükümler şunlardır.
-Kooperatifin adı ve merkezi
-Kooperatifin amacı ve çalışma konuları
-Ortaklık sıfatını kazandıran ve kaybettiren şartlar.
-Ortakların pay tutarı ve kooperatif sermayesinin ödenme şekli
-Nakdi(peşin para) sermayesinin en az ¼’ünün peşin ödenmesi.
-Ortakların ayni (mal,eşya vb.) sermayeye koyup koymayacakları
-Ortakların kooperatife karşı olan sorumlulukları
-Kooperatifin temsiline ait hükümler
-Yıllık gelir-gider farklarının, hesaplanma ve kullanma şekilleri
-Kurucuların adı, soy adı, iş ve ev adresleri.
Ana sözleşmede zorunlu olmayan hükümler ise şunlardır
1. Genel kurulun toplanması, kararların alınması, oyların kullanılması hakkındaki hükümler
2. Kooperatifin çalışma şekline ilişkin esaslar
3. Kooperatifin birliklerle olan ilişkileri
4. Kooperatifin diğer bir kooperatifle birleşmesine ait hükümler
5. Kooperatifin süresi
Sanayi ve Ticaret Bakanlığından İzin Alma:
Kooperatifin hazırlanan ana sözleşmesinden 10 tane çoğaltılır. Ana sözleşmeler 7 kurucu ortak tarafından imzalanır. Bunlardan 3 tanesi noter tarafından onaylanır. Bir ana sözleşme noterde kalır, diğer 2 tanesi kurucu ortaklara verilir.
Kooperatifin kuruluş sermayesinin ¼ ‘ü ilgili bakanlığın emrine bir bankaya yatırılır. Bu paranın yatırıldığına dair bir belge bankadan alınır. Daha sonra bakanlığa hitaben bir dilekçe yazılır. Bu dilekçeye 9 adet ana sözleşme ve banka makbuzu eklenir. Dilekçe Bölge Sanayi ve Ticaret Müdürlüğüne , yoksa valilik ya da kaymakamlık yoluyla ilgili bakanlığa verilir.
Bakanlığa ulaşan belgeler , burada incelendikten sonra istek ve usule uygunsa kooperatifin kuruluşuna izin verilir. Kuruluşuna izin veren kooperatifin , ana sözleşmesinin 1 tanesi bakanlıkta kalır. Diğer sekiz tanesi kooperatife geri gönderilir. İzin alma işlemi böylece tamamlanmış olur .
Tescil ve İlan: Bakanlığın kuruluş izni vermesi halinde , kooperatif merkezinin bulunduğu yerdeki Ticaret siciline tescil ve ilan ettirilir. Kooperatifin 6 adet ana sözleşmesi , harç pulu parası ile birlikte bir dilekçeye eklenir. Bunlar ilgili yerin Ticaret Sicil Memurluğunca, ilan için Ticaret Sicili Gazetesine ilan için gönderilir. Ticaret Sicil gazetesinde, kooperatifler kanununun 3. maddesinde belirtilen hususlar ilan edilir.
Bu hususlar şunlardır:
1. Ana sözleşme tarihi
2. Kooperatifin amacı, konusu ve varsa süresi
3. Kooperatifin unvanı ve merkezi .
4. Kooperatifin sermayesi ve bunun nakdi kısmına karşılık olarak ödenen en az miktar.
5. Ortaklık payı belgesinin ada yazılı olduğu
6. Aynı sermayenin nelerden meydana geldiği ve bunlara biçilen değer.
7. Kooperatifin nasıl temsil edileceği ve denetleneceği
8. Yönetim kurulu üyeleri ile kooperatifi temsile yetkili kimselerin ad ve soyadları
d) Tüzel kişiliğin Kazanılması .
KOOPERATİFİN YÖNETİMİ
a) Genel Kurul : Kooperatifin bütün ortaklarını temsil eden en yetkili organ
1) Olağan genel kurul: Her yılın ilk altı ayı içinde yapılması zorunlu olan genel kurul toplantısıdır.
2) Olağan üstü genel kurul : Kooperatifin işlerinin ve ana sözleşme hükümlerinin gerektirdiği zaman yapılan genel kurul toplantısıdır.
Genel Kurulun Görevleri:
1. Yönetim ve denetim kurullarını seçmek, gerektiğinde görevlerine son vermek.
2. Yönetim ve denetim kurulunun bir önceki ait çalışmalarını onaylamak.
3. Yönetim ve denetim kurulu üyelerinin aylık ücret ve yolluk miktarlarını belirlemek.
4. Yönetim ve kurulunun ana sözleşmeye uymayan kararlarını iptal etmek .
5. Üst kuruluşlara girme kararı kararı vermek
6. Yönetim kurulunun verdiği ortaklıktan çıkartma kararlarını inceleyip, sonuçlandırmak.
7. Yönetim kurulunun alım ve satımında azami fiyatı belirlemek.
YÖNETİM KURULU:
Yönetim kurulu, genel kurulca en az 1, en çok 4 yıl içinde seçilir. En az üç üyeden oluşur. Genel kurul yönetim kurulu için süre belirlememiş ise kurul 1 yıl görev yapar. Yönetim kuruluna asil olarak seçilen üye sayısı kadar yedek üye seçilir. Asil üyelerden birinin görevinden ayrılması durumunda , yedek üyelerden ilk sıradaki ayrılanın yerini alır.
Yönetim kurulu kanun ve ana sözleşme hükümleri içinde kooperatifin faaliyetlerini yönetir ve onu temsil eder.
Yönetim kurulu kooperatifin faaliyetlerini yürütür . Bu amaçla gerekli personel alınımı yapar. Müdür ya da müdür yardımcısı ataması yapabilir. Bunların ücretlerini belirler.
Yönetim Kuruluna Seçilme Şartları:
1. T.C vatandaşı olmak
2. Medeni hakları kullanabilmek.
3. Aynı işi yapan başka bir kooperatifin yönetim kurulu üyesi olmamak.
4. Yüz kızartıcı suçlardan dolayı mahkum olmamak.
5. Kooperatifin denetim kurulu üyesi olmamak.
6. Kooperatifin ortağı olmak
7. Ana sözleşmede aranan niteliklere sahip olmak
8. Daha önce denetim ve yönetim kurullarından uzaklaştırılmış olmamak
Yönetim Kurulunun Görevleri:
1. Yıllık bilanço ile gelir-gider hesabinin hazırlanmasını sağlamak
2. Ana sözleşme hükümlerine ve genel kurul kararlarına göre, gayri menkul alım ve satımı yapmak
3. Kooperatifin defter ve tutanaklarını kaydedip, saklanmasını sağlamak
4. Ortakların listesini hazırlamak ve ortak ödemelerini izlemek
5. Çalışma programlarını belirlemek
6. Yönetim kurulu üyeleri arasında görev dağılımı yapmak
7. Kooperatifin dağılması durumunda, genel kurulu olağan üstü toplantıya çağırmak
8. Yıllık bilançoyu hazırlamak ve denetim kuruluna sunmak
Yönetim Kurulu Üyeliğinin Sona Ermesi
a) Kendiliğinden Sona Erme.
1. Ortaklıktan çıkarma
2. Ortaklıktan çıkarılma
3. Ortağın uyruğunu değiştirme.
4. Ortağın medeni hakları kullanma selâhiyetini kaybetmesi
5. Ortağın mahkum olması
b) El çektirme ile sona erme.
Genel kurulun ortağın üyeliğinin sona ermesi için karar alması
c) Kooperatifin dağılması ile sona erme.
Mahkemenin veya genel kurulunun tasfiye memurlarını belirlemesiyle, yönetim kurulu üyeliği sona er-
rer
Denetleme Kurulu:
Kooperatiflerin amacını gerçekleştirebilmeleri için yönetim kurulları görev yaparlar. Yönetim kurulunun çalışmaları kanunlara ve ana sözleşmeye uygu olmalıdır.
Kooperatiflerin başarılı olabilmeleri yönetim kurulunun çalışmalarına bağlıdır. İnsanlar bilerek ya da bilmeyerek hata yapabilirler . Bu hatalar sonucu kooperatifler zarara uğrayabilirler. Denetleme kurulu olabilecek bu zararları ve hataları önlemeye çalışır. Yönetim kurulunun aldığı kararları ve uygulamaları denetleme kurulu denetler . Denetleme kurulu kooperatifin başarılı olması için uğraş gösterir. Denetleme kurulu en az 1 yıl, en çok 3 yıl için seçilir.
Denetleme kurulunun seçilme şartları:
T.C vatandaşı olmak
Medeni hakları kullanabilmek.
Aynı zamanda yönetim kurulu üyesi olmamak.
Yönetim kurulu üyelerinin yakını olmamak.
Daha önce görev kusurundan dolayı denetim ve kurullarından uzaklaştırılmamış olmak
Denetleme kurulunun görevleri:
Yıllık bilanço, bütçe ve sonuç hesaplarını incelemek.
Kooperatif faaliyetleri hakkında rapor hazırlamak
3 ayda bir defa defterlerin düzenli tutulup tutulmadığını incelemek
3 ayda bir kooperatifin nakit durumunu kontrol etmek
Kooperatifin gayri menkullerini kontrol etmek
Yönetim kurulu üyeliğine seçilenlerin gerekli şartları taşıyıp taşımadığını araştırmak.
Yönetim kurulunun çalışmalarının kanun ve ana sözleşmeye uygunluğunu denetlemek
Denetim Kurulu Üyeliğinin Sona Ermesi:
Denetim kurulu üyeleri istifa ederek görevden çekilirler.
Kanun ve ana sözleşmede belirtilen şartları taşımadıkları anlaşılınca üyelikleri sona erer.
Denetim kurulunun alacağı karar üzerine üyelikleri sona erer.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Latest Tweets

LightBlog